Blog
De lancering van de 112NL app

De lancering van de 112NL app

Vanaf 12 januari kunnen mensen die niet goed kunnen spreken en/of horen via een app de meldkamer van de politie of ambulance bereiken. Dit geldt ook voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen. 

De gebruiker van de 112NL app voert persoonlijke kenmerken in. Deze kenmerken worden vervolgens bij een melding naar de meldkamer gestuurd, zodat de centralist de gebruiker sneller en beter kan helpen. De app is bruikbaar voor iedereen en vormt daarmee een aanvullende manier om alle hulpdiensten in Nederland eenvoudig te bereiken. 

Via de 112NL app kan de gebruiker contact maken met een meldkamer in Nederland. De centralist start, indien nodig, eerst een chatgesprek. Hierbij kan de gebruiker aangeven in welke taal er gecommuniceerd moet worden. De app heeft namelijk een vertaalfunctie waar 109 talen in te vinden zijn. Deze functie kan ook tijdens het chatten gebruikt worden. Daarnaast deelt de app automatisch de locatie van de melder met een van de meldkamers. Omdat de app momenteel nog in de kinderschoenen staat, wordt de app op basis van ervaringen van gebruikers verder doorontwikkeld. In de toekomst wordt het mogelijk gemaakt om beeld- en videomateriaal mee te sturen.
Tevens wordt de app nog voorzien van een ik-kan-niet-praten-knop. De app is vanaf 12 januari 2022 beschikbaar in de Apple App Store en Google Play Store.